13 juni 2011

Sju år kan gå så fort

Den blomstertid nu kommer och ikväll är min äldsta dotters avslutning. Nu slutar hon sjätte klass för att sedan gå vidare till sjuan och högstadiet i höst. Det är vemodigt att lägga den lite tryggare lågskole tiden bakom sig, eller henne: D

Nu känns det som att allt lite kommer att bli lite hipp som happ när det blir dags för den här delen av livet när mitt barn förväntas ta allt ansvar själv för lappar som ska hem, läxor som ska kommas ihåg och klassföreståndare får inte heta så längre utan nu är de ledsagare, mentorer och gud vet allt! Det ska bli både spännande och förfärligt. Det här är något som jag har fasat för i så många år, och nu blir det svart på vitt om det jobb vi som föräldrar och lärare hon har haft kommer att visa sig varit något att ha.

Det känns som alldeles nyss när jag skickade iväg min dinosaurie älskande fem och ett halvt åring till statens läroverk och förskoleklass i stora Noretskolan : )
Själv tyckte hon att det var för många barn, att de var skrikiga och att skolan var ett kaotiskt ställe att vistas på. Tack vare tid, vissa tålmodiga lärare och blod, svett och tårar har den bilden sakta men säkert ändrats för henne. Nu är kompisarna allt, skolan fortfarande lite stimmig men det är ju där hennes vänner är så det går an

. Nu splittras klassen upp för andra gången sen hon började, men nu känns det som att barnen är veteraner på omställningar.Det har varit en toppen klass och själv tycker jag att det är lite jobbigt att inte ha en del barn i samma kontext längre. Jag har ju sett dem utvecklats i så många år och nu är det dags att gå skilda vägar för de flesta. Livet går vidare.
Nu är det en annan slags början för Sol, in i en värld som kan vara både fantastisk och förfärlig. Schools out for the summer.

3 kommentarer:

  1. Vore trevligt att få se hennes kläder som D nämnde på fejan. Synd att jag inte kunde vara med, och jag hoppas hon får ett fint sommarlov med finare väder än det är idag, och jag önskar också Nova ett fint sommarlov idag och resten av sommaren. kram

    SvaraRadera
  2. de kommer gå SUUUUUPPÖÖÖRBA!
    hon kommer säkert ta de bättre än du ;)

    kram på dej, njut av the weekation!

    SvaraRadera
  3. @ anonyma mormor, ja du ska få din önskan uppfylld ; P
    @ Julle, du har alldeles säkert rätt!Och tack.

    SvaraRadera