17 oktober 2009

Moskva, Moskva ; Ryssland är ett vackert land...


Ja inte vet jag hur den där tentan gick. Jag var så trött av sömnbristen att trots att jag kände igen så mycket var jag för trött för att kalla in mina minnen så jag räknar med omtenta. Känns tråkigt när man lagt ner så mycket tid sen krävs det så lite för att hamna ur fas. Nåja sen åkte jag hem till min klasskamrat Saide tillsammans med henne och Emil för att äta Iransk lunch. Hon är 18-19 år och har aldrig lagat mat när hon bodde hemma så hon var lite bekymrad för att hon brände riset : ) Det var intressant att hälsa på ute i "Britsen" som det heter. Många nationaliteter bor på studenthemmet. Och gosse det märktes att det bor mycket ungar där.

 Hälsovårdsmyndigheten hade nog haft julafton i studentköket. Som de flesta vet har jag lite bacillskräck och kände mig lite bekymrad när jag satte mig i deras soffa, och det blev inte bättre när vi satte oss vid det inte så rena bordet. Men den största utmaningen kom när jag insåg att Saide inte skulle ta fram slevar till kastrullerna. Tja det är bara att ta seden dit man kommer. Jag och Emil höll god min, hon är ju så rar och välmenande flickan.

De flesta av mina studiekamrater är snälla och artiga men de bor en bit bort så jag har inte så lätt att träffa dem privat. Jag hade jättetrevligt iaf. En intressant sak var att jag träffade två svenskar som hade börjat läsa ryska i skolan. Jag är så jättesugen på det. Jag ska nog plocka in det nästa höst. Men de nämnde mycket grammatik så just i dag är jag inte säker på att jag orkar men så länge det finns liv finns det hopp.

En sak jag också är sugen på är en matrioshka. Jag har letat på nätet men inte hittat någon. Helst vill jag ha ett par stycken i olika stilar. Vi såg ju en Potter- matrioshka på vår Potter-utflykt för några veckor sen. Allt jag kan tänka på är pravda, perestroika och nochnoy dozor.

1 kommentar:

  1. SV: Mmm jag är så pirrig nu och planerar lite smått i huvudet ett trädgårdsbröllop här hemma i juni nästa år ;) Så nu planerar ni inget i slutet av juni 2010..för då ska ni baske mig på bröllop och ingen annanstans ;) hihi..

    SvaraRadera