13 oktober 2009

Notes on a Scandal

Har läst ut Notes on a Scandal av Zoe Heller. En del kanske minns att den blev filmatiserad med Cate Blanchett och Judi Dench i huvudrollerna. Jag har inte sett filmen och vill inte heller. Men boken var väldigt fängslande. På ytan kan man tro att det handlar om en lärarinna som inleder ett förhållande med en elev. Bokens berättare är lärarinnans lärarkollega tillika vän. Allt eftersom att boken fortskrider inser att att det är något underligt i berättarens stil. Är hon en objektiv återberättare som bara vill skildra sin väninnas historia på ett ärligt vis? Eller handlar boken berättaren, Barbara. Den rekommenderas varmt och berör nog många ämnen som är lite tabu. Ensamhet, besatthet, kärlekstörst och övergrepp.

Boken har fått mig att fundera på när man ska räknas som tillräckligt vuxen för att kunna stå till svars för sina handlingar. I boken får vi en (visserligen skev) bild av Sheba som är en naiv, vacker kvinna i fyrtioårs åldern. Hon blir motvilligt smickrad av Stevens uppvaktning och trots hans ringa ålder (15) verkar han som en ung man med behov om ni förstår vad jag menar. Nu är ju boken så skriven så man inser att vi inte kan lita på de här beskrivningarna av karaktärerna men för mig kvarstår frågan. Vi vet att lagen säger 18 år men hur menar den ? Är det olagligt för en nittonåring att vara tillsammans med en fjortonåring. Eller ? Jag undrar hur vi förklarar de här gränserna för oss själva.

En del av frågan är vilken åldersskillnad är ok och i så fall när ska den infalla? I USA dömdes en 23-årig lärarinna för otukt sen hon upptäckts med en 14-åring. Om vi hade sagt 26 och 17 hade det nog för många känts ok. Inte för att jag säger att jag håller med. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. 15 år är en annan magisk gräns för många. Visst byxmyndig heter det ju. Och här kan jag direkt säga att jag tycker att man kan vänta med sex tills man har fyllt femton, minst. Men om vi inte pratar om lärare- elev relation( för det är oetiskt ur så många aspekter) utan folk generellt så vill jag påstå att åldersskillnad har en viss betydelse. Många skulle köpa att en trettioåring dejtar en femtioåring, men arton och trettioåtta hade fått folk att reagera lite.

Men ursprungsfrågan var ju inte detta. Utan när man kan ta ansvar. Tycker någon att bokens Steven hade något medansvar i relationen. En farlig fråga, för den kan uppfattas kanske som att man försöker hitta skäl till att det är ok med vissa övergrepp. Och det är inte det jag vill i alla fall. Men jag är ändå nyfiken. Vad tycker vi människor egentligen ? Vi kan flytta frågan till ett säkrare område.

Om en femton- åring är med i ett gäng som åker fast under ett inbrott och denne är den ende minderårige har personen blivit vilseledd. Har hon/han något eget ansvar ? Eller är man ett offer alla år mellan noll till arton. Olika länder har olika lagar men att sänka ansvarsåldern till tolv känns inte lockande. Och faktiskt när jag tänker efter finns det många "vuxna" som knappt kan ta ansvar för sina handlingar.

3 kommentarer:

  1. Tidigare i veckan blev en 19 årig man (ungdom) dömd för att ha haft sex med en 14 åring. 14 åringen och 19 åringen var tillsammans och de var båda med på noterna, men enligt lagen så... Han dömdes till 20 timmars sammhällstjänst.

    Konstigt tycker jag då båda var med på det, de hade visst vart tillsammans en längre tid innan de "höll på", så jag kan inte se det brottsliga i det hela... Men men.

    Vi kan inte hindra våra barn att ha sex (som de försöker göra i Usa), men det vi kan göra är att ge dem en bra bild av vad sex är/ska vara.

    SvaraRadera
  2. Visst kan man ledas in på dåligheter och skylla på det för att slippa ansvar. Men ju högre upp i åldrarna man kommer så minskar trovärdigheten.

    Straffmyndigheten bör sättas individuellt för varje brott, då vissa saker är självklart även för en frisk 12 åring...

    SvaraRadera