09 oktober 2009

Snart så är det party.....


Kalasförberedelser. I dag ska Nova ha vuxenkalas, i morgon barnkalas och på söndag gå på klasskompisens kalas. Just ja sen ska hon på disco i kväll. Min sjuåring har mer action på sin agenda än jag : ) Jag och Nova såg en så rolig Halloween idé att vi snor den till hennes barnkalas. Man tar en pumpa sen borrar man en ziljon hål i den och pluttar in klubbor så den ser ut som en "kaktus". Men säsongen för pumpor är inte i full fart än så vi tänkte nöja oss med en vattenmelon. Fast i morse kunde jag inte låta bli att fråga på Maxi (Ni vet där allt händer.) när de kommer in. Då log grönsaksflickan konspiratoriskt mot mig och sa; - Följ med. Hon hade tagit in fyra stycken på prov men hade inte lagt ut dem. Så nu har jag den vackraste pumpan jag någonsin sett i mitt hem. Ha ha. Tar emot att göra illa den. Tjo ho.

Nej Sol har inte gått till skolan i dag och inte i går. Anledningen till att hon kom hem var känslan av förödmjukelse från sin fröken. Uppenbarligen hade hon slängt en ny skolbok mot sin bänk och då lossnade den från pärmen. Klart att fröken blev arg när hon gjorde det med flit. Fast jag tycker partiskt nog att det låter som en olyckshändelse.

 Det var väl inte bara det. De hade haft någon röstning om vem som skulle bli friends representant och enligt Sol hade fröken sagt högt att Sol var den enda utan röster. En pojke hade protesterat och sagt att han hade röstat på henne. Men hans röst fanns ingen stans. Hon kände sig utpekad och ensam. Men jag måste erkänna att jag inte fått bekräftat från skolhåll att det här med röstningen gick till så. Fast boken som resulterade i att hon fick sin tredje prick och i förlängningen leder till kvarsittning där har vi lite olika syn jag och fröken.

 De tidigare prickarna kommer från störande av ordning (vägrade delta på två olika lektioner) de anser jag själv är rättvisa. Sol själv tycker aldrig något är rättvist.
Varför ringde man inte undrar jag fortfarande ? Är det något vi som föräldrar ska veta; att det är noretskolans policy ? Jag tror inte det. En serie av omständigheter antar jag. Men ändå oroväckande.

 Mina fika/partyflickor som nästa år får skolbarn har en del funderingar över vad som gäller i skolvärlden. Å ena sidan vill jag lugna dem och förklara att det är inte så farligt, barnen kommer få det bra. Media blåser upp så mycket. Men å andra sidan vad hade hänt i onsdag om vi inte varit hemma. Om Sol som aldrig gått hem själv tappat bort sig. Hon hade ingen husnyckel och ingen mobil. Då hade vi kanske figurerat i tidningen. Hade vår rektor lagt skulden på oss, hade hon sagt att det är föräldrarnas ansvar vad som händer med barnen även i skolan. Det är nog dags att ta fram regelpapper så vi vet vad skolan inte gör och vad den gör i dessa svårare fall.

Vad det gäller den trasiga boken säger jag så här. Det finns två sorters vuxna. De som blir jättearga och skriker åt barn när det spiller ut mjölkglaset och de vuxna som suckar lite och säger en; - En olycka händer så lätt. Den första gruppen agerar som att barn(andra människor) planerar illdåd och gör saker med flit. Den andra vet att i livet är det så ibland; att saker händer fast man hade planerat något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar