12 maj 2010

Den här söta bilden har jag hittat hos Dansukkers sida där de tipsar om barnkalas ideer, vilket ju är bra för en mamma. Personligen älskar jag chokladbollar, de är goda, lättlagade och billiga bakingredienser gör att man kan göra mååånga.
Va då, har jag stavat fel. Jaså heter det negerboll. Varför då ? Jaha, har det alltid hetat så. Uhum, så då säger du förmodligen skall istället för ska och voro istället för var ! Nehej, inte det. Men det hette ju så jääätteeelänge, då ska vi väl fortfarande prata så. Så du känner en svart person som inte blir stött för att du säger negerboll. Okej så med tanke på hur många individer som har mörk hudfärg så är din vän talesperson för alla dessa miljoner, (miljard) och han/hon kan garantera att ingen annan känner sig olustig över nåt så oväsentligt som ett namn på en kaka. Jaha du är med i en facebook grupp som heter Rätten att säga negerboll, så det är många medlemmar. Antagligen måste det vara sant det du säger eftersom att många tycker samma sak. Men du, trodde inte väldigt många att jorden var platt, Pluto var en planet och att Rock Hudson var straight ? Ja, de hade fel fast de var många som hade samma åsikt. Inte samma sak ? Nej, kanske inte, men varför är det en så viktig fråga för dig att få säga negerboll att du tycker folk som säger chokladboll är löjliga. För att det inte handlar om rasism säger du. Nej det kanske det inte gör, inte medvetet. Jo det är en teori jag tror på, att ord har makt och inflytande. Visst du behöver inte tro på samma sak. Men för mig gör det skillnad att min man pratar om mig som sin fru och inte kärring som är så vanligt här i Dalarna. Ja och jag föredrar att folk säger överviktig istället för fet. Sen föredrar jag empatisk istället för överkänslig. Man kan säga så många ord under sin livstid och det finns all anledning att fundera över om inte språket vi har faktiskt säger något om vad vi vill säga. Sen är det inte vad du menar som alltid avgör hur en person tar det. Tenneh, det här inlägget tillägnar jag dig och alla andra personer med afrikanska rötter som är trött på att höra klumpiga kommentarer. Jag säger chokladboll.

4 kommentarer:

  1. I concur, well put! Terese som sitter bredvid sager att hon tackar folk som sager det du gor :)
    KRAM

    SvaraRadera
  2. BRA!
    Jag är så satans trött på dassiga argument som: "Men jag har alltid..."
    Hitler hatade alltid judar...ja, I rest my case och håller med dig fullt ut.
    Jag säger också chokladdboll och av någon jävla anledning verkar man göra det i motvind vart man än vänder sig. Det är som att säga att det är lugnt att kalla någon Hora, blatte eller whatever för att alla andra/jag har alltid/HAN tar inte illa upp etc. Så otroligt puckat. Likt dig tror jag på (och tycker mig ha bevis för)ords makt över människor. Symboliskt våld börjar i ord. Ord matas man med så ja, ekvationen är inte så svår för den med som kan tänka ett snäpp längre än ens korta näsa är lång.
    Well put!..oj va långt det blev, jag eldades igång rejält.

    SvaraRadera
  3. Malin och Lalo, tack. Skönt att nån håller med, men precis det verkat inte vara så många tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Damn right!!!!! Ord har makt, ända in i hjärtat och ända upp i hjärnan. You speak the truth sister!=)

    SvaraRadera