03 maj 2010

Elizabeth Barrett Browning

How do I love thee? Let me count the ways.
I love thee to the depth and breadth and height
My soul can reach, when feeling out of sight
For the ends of being and ideal grace.
I love thee to the level of every day's
Most quiet need, by sun and candle-light.
I love thee freely, as men strive for right.
I love thee purely, as they turn from praise.
I love thee with the passion put to use
In my old griefs, and with my childhood's faith.
I love thee with a love I seemed to lose
With my lost saints. I love thee with the breath,
Smiles, tears, of all my life; and, if God choose,
I shall but love thee better after death.

Poesi mina vänner kan vara Bruno K. Öijers "stela,vita,frusna fingrar"(på nätet kallad Sveriges störste poet) eller så kan den vara vacker.
Jag kan förstå att många tycker att poesi är obegripligt, i vissa fall tråkigt eller bara ointressant, inte jag såklart.

 Som tonårsflicka vurmade jag för Edith Södergran och Karin Boye. Nordiska poetissor som skrev om hjärta och smärta. Men sen tappade jag intresset för kärlek och längtan men nu börjar jag se förtjusningen i det igen. Tack vare mina litteratur studier så börjar mycket komma tillbaka.
Visst gillar jag svårmod, nonsens dikt och ångest med men kärlek är ju ändå lite mera hoppfullt.
 Det är så här kärlek ska vara som Browning beskriver den. För allvarligt vardagskärlek den är vi ganska van vid. Fram för mer folk som flyttar till norrland för kärleks skull och tokiga misstag. För  visst är det väl det är bättre att älskat och förlorat än att inte älskat alls.

7 kommentarer:

  1. Me to are a sucker for poetry.
    Jag totalt frossar i misären och dekadensen men jag är lika djupt fascinerad av kärleken.
    Kristina Lugn är en favorit.

    SvaraRadera
  2. Elin Ruth Sigvardsson, var det inte du som gillade henne? :) Hon kommer till peace and love. bara så du vet 8)

    SvaraRadera
  3. Pelin: du försöker verkligen locka mig eller hur? ; b
    Lalo: Betryggande att jag har medsyndare, lol.

    SvaraRadera
  4. Jag vill frága vilken film den dar var med i men jag antar att den sakert ar med i flera :P

    Jag vill ocksá pá P&L men det ar ju sá dyrt med biljett!!

    http://www.carrothers.com/rilke8.htm

    read and tell me what you think?!

    SvaraRadera
  5. Kära Malin : D Det hela var mkt vackert och jag blir som alltid rörd.

    SvaraRadera
  6. Me alegro guapa :)

    SvaraRadera
  7. Den dikten tog andan ur mej!!! And im a poet at heart!

    SvaraRadera