21 maj 2010

Sowing the seeds of love

Ibland undrar jag varifrån uttryck härrör. I vissa fall är det mer eller mindre uppenbart men vissa där famlar jag i blindo. Som "lägga rabarberna på", vad? hur? varför? Det enda jag vill göra med rabarber är att beundra deras enorma växtkraft och sukta efter deras syrliga sirliga söthet i paj eller kräm. Min mamma gjorde ibland väldigt kloka och halv nyttiga efterätter åt oss när vi växte upp och kräm det var hon fena på. Här kan man citera Lisabet i Madicken om man hade kommit ihåg det exakt vilket jag inte gör, men hon älskar i alla fall kräm, pilutta. Modern gjorde underbar rabarberkräm och jag har nog provat själv men den blev mjölklumpig så det törs jag mig inte på, men hon gjorde också saft på dom rackarna och det tänker jag göra i år.

Men först paj. Vanlig hederlig smulpaj. Med glass. Så nu köpte jag choklad-apelsin-vanilj glas i tre-smak för att glädja Sol som älskar choklad och apelsin glass tillsamman så är vi alla glada och nöjda.
En bok som jag själv gillar och har läst för mina barn är "Majas Lilla Gröna" av Lena Andersson. Lena har så mysiga illustrationer och eftersom att jag vill uppmuntra mina barn att tycka lika mycket om trädgård och växter som jag själv gör har det glatt mitt modershjärta när de uppskattat den boken. Där finns inte bara rabarber utan potatis,kryddörter och rädisor bl.a. Just rädisor har S. sått i år samt indiankrasse (en av mina favoritblommor) och miss Decibel har sått ringblommor och morötter.

 Själv fick jag blandade sommarblommor av kära syster Emelutt, och sen har jag pillrat ned vallmo, ringblommor och ruccola. Så får vi se vilka som vill komma upp. Jag hoppas mina små-kråkor tycker det blir lika roligt att rensa ogräs som att plantera, men det tvivlar jag på.Avslutningsvis vill jag citaera Neil i The Young Ones "I saw the seed, then we eat the seed".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar