02 maj 2010

Sköna maj välkommen

Ibland ger inte bilder i kokböcker eller tidningar det de illustrerar rättvisa. Ta den här bilden jag visar er på en alldeles utsökt potatissallad. Den är perfekt till grillat, pick-nickar och är en rätt bara i sig själv. Det är fantastiska Leilas recept som jag tacksamt har använt. Potatis är ju en smula utskällt men trots allt en bra billig råvara som är lätt att förvandla smakmässigt. Jag vill dela med mig av denna eftersom att nu har jag bestämt att pick-nick säsongen har börjat.
Leilas Marockanska Potatis sallad  4 P
600 g potatis
1 brk svarta bönor
1/2 brk röda bönor
2 vitlöksklyftor
1 ask körsbärstomater
1 kruka koriander
1 kruka persilja
1/2 dl olja
2 msk vinäger (jag anv. balsam vinäger)
1/2 msk paprika pulver
1/2 msk spiskummin
svartpeppar efter smak
flingsalt

Vad man gör är att tärna kokt potatis och blanda med väl sköljda bönor. Smaksätt med örter,kryddor olja riven vitlök och salt & peppar. Strössla över halverade körsbärstomater. Voila, klart.

Jo jag vet det verkar läskigt med bönor i och koriander känns säkert lika skumt som spiskumminet men varför inte vidga sina kulinariska vyer? Fetaost eller stekt halloumi funkar också bra till.

4 kommentarer:

  1. Låter gött. Ska jag testa, jag är en stoooor potatisälskare och behöver fylla på mina potatisrätter i receptboken (läs huvudet). Potatis i alla former och färger är det bästa man kan äta enligt mig.

    SvaraRadera
  2. Japp och det är mycket färgrikare än en bild kan återge. Sen 'är det förstås ett plus om man tycker om smak och aromrik mat : D

    SvaraRadera
  3. Klart det är picknick väder nu, alla väder är picknick väder enligt mig..krisar det sig ordentligt så blir det picknick inomhus på golvet.. =) hehe..

    Såg riktigt mumsigt ut det där måste jag säga! =P

    Mmm huset på bilden är superläcker..kunde bara inte låta bli att spara bilden när jag fann den.. =)

    Hoppas allt är bra med er och att ni haft en underbar helg!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  4. Harligt att du startat sasongen nu! Jag vill garna prova den dar salladen nar jag kommer hem :) KRAM

    SvaraRadera