27 mars 2013

En tisdag före påsk, bara sådär.

På väg från Novas skola såg jag att snön var på väg att smälta bort. Vägen till min bil var isfri och det fanns bara våta fläckar kvar på marken, annars var asfalten synlig. Den vackraste fläcken var den här.
Inte "the blue bird of happiness", men "the grey shade of hope". Våren kommer.

Min lilla riddares sköld och berättelse på display i kyrkans lilla hus vid sidan av.
En streckgubbe med keps valde min lilla streetdanserska som vapen. Framför är berättelsen om den modiga Sir Connie som hon valde till riddarnamn. På omslaget tronar Mia Wasikowska i rollen som Alice, från Tim Burtons "Alice in Wonderland".

Innan vi åkte skulle vi bli fina, det lyckades bäst på Sir Connie.
Denna morgon har jag läst ut Andrew Kaufmans lilla historia Alla mina vänner är superhjältar. Stackars Tom blir kär och gifter sig med superhjältinnan Perfektionisten. Han är en helt vanlig kille som från bröllopsdagen får kämpa för att hon ska se honom. Förre pojkvännen Hypno får henne att glömma maken som straff.

Tragikomisk. Kort. Hur fyndig som helst. Lite sorglig. När man läser om alla superhjältar tänker jag att Deci är min superhjältinna. Jag skulle ha kallat henne Kämparflickan.

Mitt favoritkapitel är nummer 12 - Hitta ditt superhjältenamn. Toms vänner tycker såklart att han är speciell för att han inte är en superhjälte. Jag tror att han är det men inte vet det. Fast det tror ju jag om alla.



9 kommentarer:

  1. Vad var detta för roligt; riddarnamn å grejer?! =D Nova does shine the brightest; that is true.

    Den där superhjälteboken hörde jag om för länge sen och tänkte att jag skulle läsa den. Jag tror dock att ploten gjorde att jag inte engagerade mig mer. Men säg mig hur hittar man sitt superhjältenamn?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Kaufman så försöker man pressa ner sin essens till minimum, typ om man huvudsakligen är perfektionist så är ditt superhjältenamn Perfektionisten. Din kraft är då att allt blir perfekt. Skulle ditt huvudrag vara att älta saker skulle du heta Ältaren och var dömd att återuppleva det förflutna, ev. skulle du kunna överföra det till andra så att de åxå loopar s a s. Trevligt va ; P

      Radera
    2. Omg... jag blir alltså Ältaren: super villain XD

      Radera
    3. I boken så beskriver Tom alla som superhjältar, de själva väljer sen ut vem de tycker är en superskurk. Som i verkligheten ;P Nä ditt namn hade nog varit Processaren. Det förklarar jag IRL.

      Radera
    4. Ja, det vill jag gärna höra mer om :)

      Radera
  2. Kanske flyttfåglarna som är på väg tillbaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom precis på vad det är!!! Det är ett GoT-tecken =D

      Radera
  3. den vackraste fläcken absolut! helt underbar..och den där våren som kommer. det blommar liksom i hjärtat nu. och din lilla dansar också street. min med..det är en fröjd att se dem uppträda, njuter så av det att jag nästan skäms så stolt man blir :) så fin i rosetten också..
    och det om superhjältar..så kloka ord som alltid. visst är vi alla det på något vis. gäller bara att se det, och få andra att se att dom är ...

    underbar påsk till dig och de dina ***

    kramar Lycke

    SvaraRadera