05 mars 2013

Till en av världens viktigaste yrkeskår - hang in there!

För den som sett den amerikanska serien The Simpsons är den här karaktären ingen främling. för er andra - möt Edna Krabapple, desillusionerad lärare som i över tjugo år gjort sitt bästa i en klass med barn med inlärningssvårighet (Ralph Wiggum), sannolikt ad/hd-agerande Bart Simpson, samt all variation du får i vilken klass som helst.

När jag såg serien som ung tyckte jag hon var urtypen för många av de äldre lärare jag själv hade haft. Det säger jag bara - de skulle försöka jobba inom skolan idag. (Någon enstaka gör det, de såg inte ut så här då men det gör de nu.)

Det är så lätt att säga saker som att skolan måste ta ansvar, föräldrarna måste ta ansvar, eleverna bör ta ansvar och samhället är inne på fel spår. Frågan är vad ska göras? Vilka insatser krävs för att livet ska bli uthärdligt för alla oss berörda på något vis?

Träffade ännu en briljant människa igår som deklarerade att nu har hon fått nog. Hon är på väg ifrån skolvärlden. En kompetent, rätt ung och i övrigt pigg kvinna som efter fem år som lärare vill lämna ett yrke som gett henne studieskulder, stress och skuldkänslor över att hur hon än försöker så kan hon inte göra det hon vill helst - utveckla och undervisa barn och ungdomar.

Hon är inte den första som backar ur. Sorgligt nog är hon en majoritet av de lärarutbildade jag känner, och de är inte få, som ger upp eller försöker tills de springer rätt in i den kinesiska muren. De gamla rävarna klarar sig nog bättre för de vet att de snart går i pension, och en avsevärd del av dem har INTE samma starka önskan om att göra skillnad eller att inspirera. Det har dock dessa fantastiska nyexaminerade lärare, och även några eldsjälar som tycks vara fast beslutna att brinna tills lågan blåses ut. Men det här är vad jag ser i mina vänner, kompisar och bekantas ögon;


12 kommentarer:

  1. Hu, det där ja! jag är nästan färdigutbildad till gymnasielärare när jag tvärvände. hade aldrig orkat faktsiskt..inte utan att köra över mig själv med långtradare.. :) hoppas verkligen förutsättningarna blir bättre..

    kramar om, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, själv hoppade jag av fsk-lärarlinjen när jag hade en och en halv termin. Och då pratar vi om 1-6åringar. Jag hoppas verkligen att det vänder.

      Radera
  2. Suck... That pretty much sums it up XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet raring :( Brevbärare, jag säger ju bara det. Lotto is tha shit. Vet du min bror som jobbat inom byggnads och typiska "mansdominerade" yrken har hoppat av det tåget sa han häromdan. Pang tjong insåg han att han ska utbilda sig till massagesnubbe, tagit privatlån och allt. Han är snart 39 och bytte inriktning med ett tvärt kast. För en gång skull lyssnade han på sin inre röst och struntade i "vad man ska göra". Livet är för kort för att slösas bort tycker han, och vem kan säga emot det.

      Radera
  3. och så har eleverna föräldrar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst Hannele. Det finns en existerande ovilja hos många föräldrar att vilja ta in att dagens skolsystem kräverväldigt mkt föräldrastöd. Jag tror inte det har gått fram vad för slags skola barnen går i nu. Tyvärr är det nya "sök-information- styr- ämnet- och ta egna initiativ"-reformen inte optimal för en stor del av eleverna. Föräldrar tror att allt ska gå av sig själv, men det är det inget som gör. Nu talar jag om de vanliga eleverna. Sen har vi de med betydligt större svårigheter. Gud alla dessa föräldramöten jag har varit på och det är i stort sett alltid samma föräldrar som aldrig kommer och som man inte kan ha en dialog med.

      Radera
  4. Går just nu igenom skriva omdömen- boka samtal -hålla samtals-perioden på mitt jobb, vilket kan få en att starkt överväga att bli glasskioskägare istället. Jag gillar att undervisa, jag tycker det är kul att träffa barn och ungdomar, jag gillar att vara kreativ och planera lektioner men all min energi går åt till administrativa uppgifter och föräldrakontakter känns det som.


    Som lärare ska du helst vara någon slags übermensch. Vi ska planera undervisningen, utföra undervisningen, uppfostra barn till demokratiska medborgare, lära dem att ha respekt för människor och sin omgivning och förhindra att de kränker varandra, dokumentera kunskapsutveckling, informera föräldrar om deras barns kunskapsutveckling muntligt vid samtal men också skriftligt. Varna om inte betyg kan ges och kunna motivera varför och erbjuda nya tillfällen för eleven att visa sina kunskaper och skriva åtgärdsprogram, även i de fall där eleven inte läst på/gör något under lektionstid/visar sig på lektion.

    Vi ska anpassa vår undervisning så att den motiverar och hjälper elever vidare oavsett kunskapsnivå och vi ska kommunicera och konkretisera kursplanen och vi ska låta eleverna vara med och styra undervisningens arbetsformer och låta dem medverka i beslut som berör deras arbetsmiljö. Vi ska motverka och dokumentera kränkningar och vi ska utföra och dokumentera åtgärder mot dem, samt informera hemmen och helst också bestämma åtgärder i samråd med vårdnadshavare.

    Vissa föräldrar tycker också att det är fullt rimligt att läraren ska maila individuellt till han eller hennes telning om läxor och missade uppgifter eller när det inte går så bra , helst varje dag (men tänker inte på att jag har 294 andra elever och föräldrars behov att ta hänsyn till). En del kräver mitt telefonnummer och tycker att jag ska vara tillgänglig kväll som helg när de behöver kontakta mig och anser att jag ska kunna anpassa utvecklingssamtalstider efter deras arbetstider för de inte vill ta ledigt från jobbet/kan vara på skolan så tidigt/sent/ eller har bara möjlighet att komma på mer än en särskild dag. Att ag själv kanske också vill ha rätt till ett privatliv och fritid verkar ju aldrig ha föresvävat vissa.

    En av mina kollegor som försökte boka samtal med en förälder som bara ansåg sig ha möjlighet att komma på torsdagar - en dag då min kollega överhuvudtaget inte arbetar - blev uppläxad kring sin omedgörlighet och fick höra att han minsann hade förtroendetid att ta av...Jag tänker ibland att det är en tidsfråga innan vi ska börja vara i skolan på vårt inarbetade sommarlov -som många dessutom har mage att vara avundsjuka på när man säger att man är lärare...

    Glasskiosk alltså, det vore kanske något. :))

    SvaraRadera
  5. Sorry...det blev visst en roman. :P

    SvaraRadera
  6. Kära Fridolin, det gör verkligen ingenting att det blev en roman :) Din situation är tyvärr inte unik, som icke-lärare, men förälder tror jag att du satte huvudet på spiken när det gäller en sak. Sett ur föräldraperspektivet är det absolut så att MITT barn är viktigast när det kommer till kritan.

    Som mamma till en tjej som konstant fallit mellan stolarna i skolsystemet så vet jag i alla fall med mig själv att jag alltid tagit ledigt för uv-samtal, jag har varit engagerad klassmamma och tom erbjudit min yngsta dotters lärare att vi föräldrar skulle hjälpa styra upp Decibels vilda klass.....i just det fallet satt prestige i vägen tror jag.

    För i nittio procent av fallen skulle vilken lärare som helst säga "självklart vill jag att vi från skolan och att ni som föräldrar ska stävja en negativ utveckling". Många lärare säger att föräldrar inte vill ta ansvar, eller se att deras barn kanske inte bara behöver extra hjälp i skolan utan även hemma. Och nu talar jag inte om diagnosbarn. Det är olyckligt att den här klyftan finns.

    Det vore så mycket enklare om alla drog åt samma håll, sen bör det finnas en begränsning av hur många elever en lärare ska ha fast det ska ändå räknas som heltid. En halvtidstjänst för de många lärare är i verkligheten en oavlönad heltid.

    Och hur det gick i Decibels klass? Katastrof. Många barn bytte skola, rektor som vägrade ingripa i tid, kunskapsmålen blev inte uppfyllda för en avsevärd del av eleverna. När det gäller min yngsta har jag gett upp hoppet om att hon ska få det hon behöver så jag drillar henne en hel del själv. Nu har Jon en fantastastisk lärare......just en sån människa som jag tror kommer kasta in handsken inom fem år, för hon är så duktig-engagerad-riktigt bra!

    SvaraRadera
  7. SV:Tack gumman <3 Låg själv inatt och mindes när vi åkte hölass ifrån slåttargården och att morfar höll i oss så att vi inte skulle trilla av vagnen under insamlingen av hö..hur jag brukade somna liggandes på morfars arm lyssnandes på hans armbandsur..hur morfar brukade brösta upp sig och "skydda" mig i tonåren inför allt för närgångna beundrare.. Han står för så mycket utav tryggheten och lugnet under min uppväxt..kommer att sakna honom.. <3 <3
    Kramar
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh hur jag minns just den där upplevelsen av att få åka i hölasset....undrar om vi tillhör den sista generationen som har kunnat uppleva allt sånt här? Kram

      Radera