03 mars 2013

Nattens tankar

Sen kväll och jag borde väl sova. Tänker på vad mor min sa häromdagen när jag frågade henne om mina sömnvanor som barn, hon tyckte väl inte att det verkade som att jag behövde sova just alls. Riktigt små barn ska ju sova minst halva dygnet, och vi vuxna ska väl ha en sju-nio timmar antar jag.

En period i vuxen ålder så sov jag enormt mkt. Säkert tio timmar per natt, men jag hade inte så mycket mer ork. Kanske det är naturligt. Vi har så många föreställningar om vad som är normalt. Fast jag tror ju att folk sover för lite. Det är därför jag aldrig har förstått varför tonåringar ska börja åtta på morgonen i skolan. Slöseri säger jag. Majoriteten hade nog mått bättre, presterat mer och varit gladare om de fick följa sina inre klockor. Ni vet vara vaken till tolv och sova till åtta.

Insomnia är ingen höjdare dock. En av de stora hälsoproblemen har jag förstått. Själv tror jag att mitt dygn är lite mer än 24 h. Typ som alla andras. Kom ihåg att statistik är vinklad så bara för att vissa undersökningar säger si eller så betyder det ingenting. Jag tror alla har egna dygn och sovrytmer, samt sömnbehov.

Skulle jag få välja så tror jag på björnmetoden. Sov ett par månader, vakna smal men muskulös....men med ett tillägg, att man kunde få vara vaken ett par månader i sträck. Fast jag kan se det opraktiska i den planen ur ett samhälls- och familjeperspektiv. Säger bara att jag hade kunna tänka mig det.
Shawn Mullins - Lullaby

PS. Don't blink

4 kommentarer:

  1. Åh, jag hade glömt bort den här låten! Tack för påminnelsen. Hoppas du sovit gott. KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja det tog väl en tre timmar, men sen somnade tom jag. Tack kära du, jag uppskattar att se ett livstecken från den pyssligajulflickan :) Det är tomt i Bloglandia när du inte är i farten. Fast ibland orkar man bara inte blogga.....eller diska, laga mat - tur man är gift : D kram Jess från mig till dig.

      Radera
  2. Ååh du raraste vän..har själv sovit blott tre timmar inatt. fast nu struntar jag i det..går som i en dimma, men bestämde mig för att dagen är fin...***

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den där sömnen, den där sömnen. Men du har ju en sån liten en hemma så då sover man alltid för lite. Den där lättväcktheten som gör att vi mammor knappt hinner börja slappna av ens när vi somnar....om vi somnar : )

      Radera