25 november 2009

Invecklings/utvecklings samtal ?

Var på två föräldra samtal i går. Först N sen S. Ja vad ska man säga. Jag är lite glad att jag gick på Novas först för det är alltid med en klump i magen jag går till Sols. När det gällde lillasyster var allt bra. Mer än bra. Hon är tydligen studiebegåvad och ligger före "planeringen" så de anstränger sig om att hitta extra matrial åt henne. Vilket jag uppskattar för jag vill inte att hon ska bli under stimulerad. Om jag är stolt ? Självklart.  Sen var det dags att gå till stora systers samtal. Jag vet inte om ni kan förstå kontrasten.

 Jag tror att jag och Pippi Långstrumps mamma hade förstått varandra bra. Sol är lite ojämn i sina studier. Läraren är frustrerad för att hon märker att Sol kan så mycket när hon vill. Ja, och där har vi kärnpunkten. Sol har inte samma inställning till skolarbete som Nova. En av lärarna hade kommenterat i sitt skriftliga omdöme att hon inte ville ha Sols personliga åsikter som svar utan fakta.

Lite brydd som jag blev ville jag ha ett exempel. Sols fröken suckade lite och bad henne hämta historia boken. I den hade frågan ställts om kyrkans roll längre tillbaks i tiden. Vad hade Sol svarat ? Den var idiotisk och falsk ! Och förtryckte människor. Jag vill att mina barn ska vara hövliga, men viktigare än så jag vill att de ska bilda egna åsikter om saker och ting. Så här kan man fråga sig, hur kände jag då ? Blev jag arg? Om jag blev stolt? SJÄLVKLART.

5 kommentarer:

  1. gud så underbart! hon tänker och tycker
    själv! sträck på dej! kram

    SvaraRadera
  2. Förstår att du är stolt! =) Har just nu en ny jultävling på bloggen - delta gärna! =) KRAM/ Diana

    SvaraRadera
  3. Mm vad jag tycker om dina barn syrran!

    SvaraRadera
  4. Haha jaa vad säger man? Idiotisk och falsk. Haha. Gud vad äkta hon är, vilken sötunge :)

    SvaraRadera
  5. Äh? What? PÅ vilket sätt är det gulligt? Om ingen förklarar för henne att det inte är det kommer hon fortsätta vara dryg, ivrigt påhejad av andra

    SvaraRadera