07 januari 2012

Januari och den vilda jakten är över

Lyssnar på Chemical Brothers utmärkta "Container Park" från filmen Hanna och försöker skriva bort lite melankoli. Januari efter jul är en knepig tid tycker jag. Visst ljuset återvänder sakta men borta är glittrande pynt och maten är långt ifrån julbordets alla delikatesser.

Här har min ena bror med fru just farit hem till STHLM igen efter lite Trettonhelgs samvaro. Har äntligen köpt ett par skridskor och börjat åka igen. Så underbart, den där frihetskänslan och snabbheten är beroendeframkallande. Har lite trevande återvänt till gymmet igen, men är feg sen jag fick nackspärr i oktober. Känner ju fortfarande av den men nu somnar snart kroppen om jag inte börjar röra på mig igen. Vad är poängen med att ha en sak man inte använder menar jag. Hoppas att det här ska bli ett bra år, ett bra liv helt enkelt.

Har inte lyckats läst ut en enda bok i jul. Filmmässigt så har jag sett lite filmer jag inte hunnit med förr. Salt, Abduction och Gullivers resor. Ingen av dem kommer att få  en Oscar, men Jolie filmen var nog bäst av dessa tre. Ja, jag vet att Taylor Lautner spelar med i Abduction, men han är inte bättre än i Twilight serien. Dock så är den nog en bra ungdomsfilm, precis som I am Number 4. Inget för mig direkt. Jack Black är alltid sig själv, men nio-åringen tyckte den var okej. Game of Shadows är dock den mest trevliga biofilm jag sett på länge. Downey JR och Law är ett bra radarpar. Holmes temat är precis my cup of tea.

Annars har tonåringen sett Hanna med mig (som sett den tidigare) och hon har fått en ny favoritfilm. Jag har börjat tröttnat ur lite på action men den här filmen kändes fräsch och Blanchett, Ronan och Bana gör bra ifrån sig. Bra action, bra musik och Tyskland som plats för många scener ger en känsla av industriell kyla. Särskilt slutscenen kändes kall och bra. "I just missed your heart".

Ute har det varit blått och vintrigt nu smög disigt mörker sig över min lilla by. Tro om det blir lite skridskor imorgon?

4 kommentarer:

  1. skridskor har jag inte åkt sedan pojkarna slutade spela hockey, inlines någon gång...

    SvaraRadera
  2. @ Hannele, bra träning för ryggen har jag hört och det köper jag : )

    SvaraRadera
  3. Du, Hanna va riktigt bra faktiskt!
    Gullivers resor ger jag en trea av fem möjliga! inte dålig men inte super bra =)

    SvaraRadera
  4. @ Julle, jag håller med om Hanna. När det gäller Gulliver 2/5. Personligen är jag svag för barnslige Jack Black men den duger som en slötittar film med barn mest i mitt tycke.

    SvaraRadera