11 januari 2012

Lika bra att man läser lite så januari tar slut någongång.

Trött, tröttare, Anna. Sammanfattningsvis så är spikmattor tydligen som gjorde för att man ska somna på dem...jag gör det i alla fulla fall. Makens julklapp gör mig snarare avsomnad snarare än avslappnad. Eller så sammanfaller dessa två tillfällen med det antal dagar jag och sockerklockorna fått lov att gå upp på morgnarna. Skolan har ju börjat (tjoho vardag), men inte rutinerna i kroppen riktigt än.

Avslutade barnens jullov med den avslutande delen av Sergey Lukyanenkos Watch-serie. Gamle gode Anton. Jag älskar de här böckerna, har inte blivit besviken en enda gång. (Vad finns inte att älska, vi har Ryssland, gott och ont i evig combat, vampyrer och magiska krafter). Hur som helst tycker jag att ni kan läsa en hyfsad recension HÄR.
 En annan höjdare Douglas Adams, har inte bara skrivit om Liftarens Guide Till Galaxen, utan två böcker om Dirk Gently, den holistiske detektiven. Läste just ut första boken. Har läst den på svenska för tjugotre år sen, men ville testa den på engelska. Insåg snabbt att jag inte mindes ett smack : ) Som tur är. Nu blev jag sugen på att se tv produktionen från förra året. Dirk måste vara den underligaste detektiv som vandrat på denna jord, men det är det som är tilltalande. Fast personligen föredrar jag faktiskt uppföljaren Tedags för dystra själar mer, men det beror nog på att det finns inslag av nordiska gudaväsen i den boken. Här har vi mord (självklart), referenser till Coleridge, spöken (naturligtvis), och en soffa som sitter i vägen.

Annars vill jag ta tillfället i akt att påminna er om att inte glömma handduksdagen den 25 maj...seså ni initierade vet vad jag talar om ; P

2 kommentarer:

  1. galet trött här med, har inte sovit på dagar känns det som, men det löser sig juh :) på något sätt alltid löser det sig..! ser ut som spännande böcker det där! så länge sen jag läste nu. fick låna Läckbergs senaste av mamma så den ska jag nog börja på ikväll..
    handduksdagar? hihi..är nog inte initierad :)

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  2. @ Lycke..ett tips är att man kan lifta med den där handduken ; D jo sömn är väl mammans högsta dröm i perioder : )

    SvaraRadera