03 december 2009

Awkward

Just nu skiner inte solen, inga fåglar kvittrar i trädtopparna. Jag vill bara lägga mig under en filt. För det första så har jag tappat en hel del studiemotivation. Ska hålla i en debatt om prostitution på onsdag och ser inte fram emot det, sen ska jag ha den sista tentan senare den veckan på lördagen. Blä. På en lördag igen suck. Bortskämd som jag är tar det emot att gå upp en dag när jag egentligen ska ha sovmorgon.
För det andra strular det med vårt uppvärmingssystem just nu. Stackars Daniel jobbar på att lösa det. Men som det ser ut nu blir det ingen värme i huset eller duschar på ett tag ni fattar vitsen ! Av nån jäkla anledning ska saker gå sönder i december varje år hos oss. Det bara råkar vara den månaden då läget är värst. Dels är lånen högre, sen fyller Sol år och sen är det jul. Förra året tror jag det var bilen som dog eller var det året före,ja ja inget att göra något åt.
För det tredje har inte barnen somnat än. Sol vill men Nova är omöjlig just nu. Den senaste veckan har hon haft svårt att somna för att hon grubblar så över en sak. En sak som jag och hennes far är lite för pryda för att avslöja. Hon ligger sömnlös på kvällarna för att hon har fått reda på att när man föder barn kan man få ta en epiduralspruta.  Och hon är väldigt spruträdd. Så varje kväll har hon pumpat oss (mest mig) om det här med barnafödande och tillblivelse. Jag har milt förklarat att man behöver ingen spruta. Hon har i sin tur förklarat för mig att hon ska inte föda några barn. Hon ska adoptera en treårig flicka från Finland har hon bestämt. (!?)

Men kruxet är att hon har förstått att man kan bli med barn när man får en kille. 'Så räcker det med att pussas 'frågar hon oroligt. Varvid jag skruvar obekvämt på mig och mumlar att det krävs mer än så. I går kväll kom jag så långt som att förklara att tjejen får ett frö från killen. Hon vill inte ha några frön inte.' Nej',  säger jag, 'men man kan äta tabletter mot fröna'. Hon är tyst och tänker. 'När ska jag börja med dem då '?' När du blir stor som dina mostrar och får en kille du blir kär i', säger jag. I kväll kom hon precis när jag grubblade över värmen i huset och bekymrade mig över min hårt prövade man. Jag var inte upplagd för blommor och bin men vill inte låta henne grubbla sig till sömns heller. Nu var frågan så direkt ställd också. 'Hur kommer fröet in i en då', undrar hon. Okej jag måste erkänna att den här delen av att vara mamma är inget jag behärskar, jag klarar inte riktigt sånt här av något skäl. Men så slog det mig att Malin, underbara Malin har lämnat en bok om familjen här. Så jag letar fram den och vi tittar på  tecknade pedagogiska bilder tillsammans. Vi hittar en där pappan ligger spritt näck på mamman. 'Aha', säger hon och ler generat men nöjt. Sen tar hon med boken in i barnkammaren för att studera lite till. Så nu vet hon. Trots mina uppenbara brister på området.

4 kommentarer:

  1. Du kommer inte tro mig men jag fick faktiskt tårar i ögonen nu :´)

    SvaraRadera
  2. Ahw, jag hoppas det inte berodde på schampoo bara. Jag var åxå tårögd i går men säkert av andra anledningar.Nåja slutet gott allting gott.

    SvaraRadera
  3. du gör ditt jobb bra tycker ja, hade dock varit roligare om du gett henne sexualböckerna från 70 talet där dom ordagrant säjer knulla, fitta och kuk.
    men hur som haver, de där gjorde du bra! kram på dej

    SvaraRadera
  4. Kära Bulle som livslevande representant för 70-talet kan jag intyga att de där sexböckerna från den tiden säkert ,tillsammans med Vilse i Pannkakan förstås, är ansvarig för traumatiserade trettioåringar runt om i hela Sverige : )

    SvaraRadera