05 december 2009

Svensk

 idag ska jag göra en sak i ära till min lillebror Mike. Skriva om svenska filmer. (Jo Michael det är sant.) Mellan oss två finns en liten kil pga min ovilja att för det första se svenska filmer, för det andra tycka om dem och för det tredje min ovilja att ändra inställning. Ni förstår Mike anser att man inte ska vara så konservativ att man bara bestämmer sig för att man tycker en sak och sen envist hålla fast vid den åsikten utan att testa om man har ändrat sig. Så igår kom jag fram till att det faktiskt finns svenska filmer, actörer och serier som jag har tyckt om. Jag vet, jag blev lika förvånad själv. Och eftersom att jag älskar att göra listor ska jag dela med mig av mina slutsatser. Ni kommer säkert se ett slags tema avslöja sig : D

1 Kopps - Ja Josef Fares men inte Jalla,Jalla. Jag skrattade mer än jag gjort på flera år åt Torkel och Fares.
2  Svart Lucia - Många svenska skådespelare, thriller och jul i samma film. Plus att slutet utvecklar sig till ett drama. Vad kan vara mer svenskt än drama.
3 Tomten är far till alla barnen - Såg den första gången förra året och blev glatt överraskad. Frustration och ansträngda familjerelationer kan vara så roliga.
4 Frostbiten - Vampyrer och snön, så luverly.Undrskattad rysarkomedi.
5 Storm - Ja här kommer brorsan inte hålla med men faktiskt var agerandet bra, storyn ovanlig och det var ett drama bara serverat så sci-fi aktigt att tom jag kunde svälja det.

Det var ingen inbördes rangordning för jag vet inte vilken som är bäst direkt men jag gillar dem alla trots deras svenska ursprung. Så nu måste jag tvinga på er en skådespelarlista som är rangordnad;

1 Per Oscarson - Kom igen M. tom du kan se logiken här. En fantastisk man med många stora roller bakom sig. Inte bara skalleper.
2 Suzanne Reuter. - Hon är en person som borde ha slagit utomlands. Hon och Lena Olin kunde ha bytt plats. Suz är en så begåvad aktris att hon får majoriteten av de andra svenskarna att framstå som amatörer.
3 Lennart Jäkhel - Och jag har inte ens sett jägarna.
4 Stellan Skarsgård - Jag tycker att han gör både svenska och utländska filminsatser bra. Men det har varit lite tyst på det här hörnet ett tag nu.
5 Peter Stormare - Förutsägbart va ! Men han gör många ovanliga roller . Den enda rollen som får mig att grimasera är Hamilton. Ugh.
6 Här skriver jag ned några blandade orankade men ändå bra skådisar. Björn Kjellman, Börje Ahlstedt, Tor Isedal Rober Gustafsson, Viveca Lindfors, Birgitta Andersson, Tomas Von Brömssen och Greta Garbo.

Wow Mike det trodde du inte va ! Nu tänkte jag göra lite reklam för min bror här. Trots hans märkliga öppenhet för svensk film så lyssnar han inte bara på svensk musik. Om ni tittar på mina länkar här till höger så hittar ni hans digglista. Om ni är minsta intresseras av r&b, hiphop och pop så ska ni gå in och kolla. Själv lyssnar jag ju mest på flöjtmusik och madrigaler men hans sida är så intressant att tom med jag finner mig själv nynnande på remixar av BEP/Britney.

2 kommentarer:

  1. Vän av ordning håller med om vad du skrev om Suzanne Reuter! Men vill påpeka att det var Allan Edwall som spelade Skalle-Per och Oscarsson var Borka :)

    För övrigt anser jag att vildvittrorna borde förbjudas.

    SvaraRadera
  2. Ja ännu en gång har din klarsynthet avslöjat vilken förvirrad människa jag är. Naturligtvis är det så. Dementier borde ju utfärdas men sånt är jag för lat för: )

    SvaraRadera