29 december 2009

Recensioner

Har insett att jag inte har nämnt AVATAR i min blogg. Utan att ge ut några spoilers så kan jag nog ändå tillstå att den gav årets film upplevelse. New Moon var underbar, men det beror ju också på att jag är en sån Twilight nerd. Här å andra sidan fanns det mesta man vill ha av en film. James Cameron gav actiondyrkarna action, romantikerna kärlek och mystikerna något att grubbla på. Animationerna var så fantastiska att jag personligen glömde bort att det jag såg inte finns på riktigt. När jag (22 dec) steg ut ur bion var min första reaktion chock. Jag mindes inte att utanför filmen fanns en vintervärld som väntade. Det var totalt surrealistiskt att åka hem till barn och julförberedelser efter att tillbringat tid i Pandora ett par timmar.

Men i dag var flickorna i väg och såg uppföljaren till Alvin & the Chipmunks. Jag ville inte direkt följa med för små tecknade djur som talar i ljust,speedat läge är inte min grej. Men barnen älskade den och de vill ha alla filmlåtarna. Personligen har jag svårt för dessa typer av filmer men barn ska recensera barnfilmer och inga torrbollar på 37 år : D

En annan företeelse jag vill säga något om är Dan Browns senaste bok. Jag har läst hans fyra tidigare böcker och måste nog säga att böckerna med Robert Langdon är bättre än de andra två..Lånade Malins kopia och antar att den var en smula intressant då jag inte slutade läsa förrens jag var klar fem i fyra i går natt. Det jag gillar med denna och de andra två är hans försök att göra världen mera magisk men ändå med en vetenskaplig känsla genomgående i dessa litterära verk. Fast har man läst den här författaren förr känner man igen hans sätt att tänka på och det ger en viss förutsägbarhet i vissa grenar av ploten. Misstolka mig inte jag tycker att ni ska läsa den men har man läst Dan Brown tidigare så kommer risken finnas att man räknar ut vissa skeenden. Enligt mig är den sämre än Da Vinci-koden men bättre än Änglar och Demoner, trots allt läsvärd.