22 december 2009

Min julskinka har rymt och släkten kommer om en timme.

Hurra jag har iaf fått ett betyg klart före jul. Min snälla litteratur lärare mailade att jag fick VG på sista tentan och VG som slutbetyg i litt.kursen. Vad kul : D De andra lärarna tar god tid på sig och jag misstänker att vi får veta en bit in  i januari de andra omdömena.

Är lite mörbultad i umgängescellerna då vi haft full rulle sen i fredags. Som tidigare nämnt var vi på fest då och innan samma dag hälsade D's moster på. Dagen efter började Nova ringa halv tio och ville hem, det är inte samma sak att dricka vin och lägga sig sent när man har barnvakt och inte. Vad jag menar är att man lämnar bort de små för att få sova ut, inte bli terrad var tjugonde minut av en telefon med gråtande barn i andra änden av telefon.  Hur som helst fick Sol och D hämta Sols bästis i Malung den dagen och hon sov över till söndagen. Jag tänkte passa på att städa och baka  när Nova var hos farmor och de andra inte hade kommit hem.

Men då kom lillbus hem och ville bara grina och ligga i sängen och hålla mamma i handen.  Så det var det.
På söndagen skulle brorsan, hans fru, min farsa och mina andra två syskon komma och jag hade inte hunnit bädda i deras sängkläder, bakat eller nåt jag planerat. Så insåg jag att Maria skulle ju komma kl 11 och klippa oss. Varmvattnet var naturligtvis avstängt när jag kom upp och inte hade jag kommit håg att ta ut pengar. Så slänger ihop en kaka, sätter på varmvattnet, kastar mig ut efter grönt.  Och hann precis tvätta håret innan Ia kom. Klippkalaset var precis klart när Nova började vänta in Morfar. Som var sen som vanligt och tjatet eskalerade medan jag städade och flängde. Sen ramla släkten in när jag skulle skjutsa Malungsgästen till bussen. Hej hopp.

Sen var det spelkväll med de vanliga inslagen. Daniel och Figge leker besserwissrar, farsan vinsinne gör att han glömmer hälften. Nova surar för att hon inte vinner ja allt som gör en kväll perfekt. Morgonen efter (måndag 21) fyller Sol år. Figge och Lotta åker tidigt och jag bakar allmedans Amanda (min syster) berättar om tonårslivet vedermödor i storstaden. Pappa och D bråkar med en skrivare. Och varenda människa ringer varje halvtimme för att förtvivlat höra vad Sol vill ha. (För tusende gången, Jag vet inte mer än någon annan.)

Så kommer farfar kl 12 och ska hämta Sol. Även fast vi har andra gäster här för att träffa henne och hon gärna vill va hemma så ska de ut på fika så han slipper träffa min släkt sen på kalas : D Ja vad säger man.
Sol blev nöjd med dagen och det är allt som räknas. När sista gästen for kl åtta var det plötsligt väldigt tyst i huset. Jag tycker om min släkt men när man träffar alla i samma veva blir hjärnan som ett vacuum på mig.


I dag är jag fortfarande yr av min egen förmåga att stressa upp mig. Allt handlar om organisering, faktiskt och den förmågan är kraftigt nedsatt just nu. Men i år behöver jag inte bekymra mig om julafton. Ska till svärfar på kvällen och ska klämma in resten på något sätt också. Men matbestyren är minimala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar