12 december 2009

Musik

Music is the food of love so baby play on... ja musik ska byggas utav glädje. Som ni märkt har jag ju en förkärlek för listor. Och nu villjag skriva en musik lista, om vilka sånger jag främst har spelat för mig själv i år. Min gamle polare Kronquist har en teori om att man kan lära sig mycket om andra människor genom att kolla in deras musiksamlingar. Det kanske ligger något i det. I alla fall tror jag att man kan ana vilken fas en person är i genom att titta på musikvalet. Om du läser det här Kallur vet du att du är den perfekte representanten för det påståendet.

Hur som helst har dessa snurrat i mina öron främst i år;
Blink 182 -I miss you. Gammal låt men den har en underbar gotisk video och efter att ha separerats från mina arbetskamrater på Ostnor lyssnade jag mkt på denna och saknade galningarna där borta.
Blink 182- What's my age again. Tja ålderkris i våras, vad kan jag säga.
Jonny Cash - God's gonna cut you down. Denna är inte heller helt ny men väldigt bra när man begrundar allt.När jag känner mig gammaltestamentlig funkar den suvvo.
Carter Burwell - Bella's lullaby.Jag älskar instrumental musik förmodligen för att frånvaron av sång gör att man kan lyssna på melodin. Den här är stämningsfull ochhar man sett Twilight vet man.
Mutemath- Spotlight. Ja, jag vet men det fanns många bra låtar på soundtracket.
The Black Ghosts - Full Moon. Medge att gruppnamnet och låttiteln har snygga namn.
Paramore - Decode. Den här låten fick en grammis nominering i USA. Och Hayley rockar.
Paramore - Misery business. Och ännu mer rockar hon i denna pärla som svarta Malin tipsade mig om.
Beyonce - Halo. Beyonce har allt, skönhet röst, figur och guld : )
Dixie chicks - Good Bye Earl, Easy silence och Long time gone. Märkligt nog har jag blivit countrifierad i år. Jag skyller allt på Malin. Och Marta Stewart. Och Stephenie Meyer. Alla har de bidragit till en märklig försvagning av mitt rabiata USA-motstånd. Amerikanska södern känns en smula lockande av någon onaturlig anledning.
Lady Gaga - Pokerface. Hemsk style, roliga låtar.
Lykke Li- Possibility. New Moon. Förkrossad Bella,  need I say more.
Petter, Ison & Fille, Mogge -För alla dom. Jag vet att jag är barnsligt förtjust i Petter men den här låten är dessutom samplad från superhunden Mauro. Så fin, så catchy och så svensk.

Visst kan man se ett tema eller ana vilka faser jag har gått igenom i år.  Det stämmer sentimentalitet och fjortisgalenskap. I min klass har jag otroligt många musikintresserade människor och en del av dem spelar i band eller sjunger. Det känns bra tycker jag. Om det är något som känns positivt så är det när kreativitet flödar.

1 kommentar:

  1. Å va glad jag blir att jag blir omnämnd bland dina musikaliska influenser :) Nästa steg kanske blir Alison Krauss då?! :P

    SvaraRadera