06 december 2010

6 December och allt är tyst : )

Kära medmänniskor. Hur var er andra advent ? Bra hoppas jag, själv så pluggade jag mest. Men till min stora glädje så lyckades jag få undan lite kakbak tills Sols 12 årsdag. Jag gillar verkligen att baka, men njutningen av det försvinner lite när man är under tids press. Hoppas att stressen inte satte sig i kaksmaken bara. Fast det tror jag inte, snarare så borde min kakor smaka skratt. För jag gjorde ett par av mina nya jul favoriter, ökensand med saffran i, och bäst som att jag kommit på att de ska heta saffransnötter kommer nästan-tolvåringen in och börjar gapskratta. "Du vet mamma, att kakorna kommer att feltolkas." Hur då tänkte jag ? Men efter att nu ha enats om namnet saffrans-snippor så kan jag se hur hon menar.

Okej, fast nu byter vi ämne. Jag surar ofta över hur svårt det är att hitta färgat pärlsocker, men så insåg jag att man så klart ska göra det själv. "dl pärlsocker blandas med 1 msk vatten och ett kryddmått karamellfärg. Rör om sprid ut på bakplåt- låt stå och torka över natten. Så blir det så här.
Jo jag och miss Decibel hade ganska trevligt när vi blandade och mixade. Den lila är förstås blå + röd. Men jag önskar att man kunde få en riktigt röd kulör men det blir bara rosa. Fast rosa är inte så bara. Men jag misstänker att min svarta färg skulle enbart ge grått, så trist.

Äntligen så är en essay inne, min stress känsla har minskat något idag vilket är skönt.
Dagens jul-låt: "En sockerbagare", som jag tillägnar min kompis Maria Eklind som alltid är snäll nog att berömma mina kakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar