05 december 2013

Definition av julen?

`Ja, det är dag fem på Jessicas lista. Otroligt svårt att få in med få medel. För mig är det så mycket. Bakandet, särskilt pepparkakorna och huset.
Minnen, väldigt mycket minnen. Hur Beatrix Potters Sagovärld går på tv medan mamma städar dagen före julafton.
Och hur mamma när vi gått och lagt oss plockade fram Alladinask, Romerska bågar och ställde fram nötter. Sen placerade hon alltid mitt på vardagsrumsbordet en stor korg, bottnad med vit bomull, fylld med frukt och över dem strödde hon ut innehållet ifrån en twistpåse.
bild från nybakat

Absolut inte lika imponerade som mammas fat men ni får en idé om det hela. Numer gör jag liknande fruktfat, tyvärr hinner vi inte äta upp allt.

Men knäcken äts upp och görs varje år, för det är jul. Samt nejlikeapelsiner med röda band. Sen har vi alla julsånger. Till lucia är "Betlehems stjärna" absolut viktigast, under julstädningen vill jag ha på "Let it snow, let it snow, let it snow", helst Sinatraversionen. På själva julafton vill jag gärna höra Billy Mackys "Christmas is all around us" och the Pouges "Fairytale of New York".

Men absolut viktigast är julgranen. För mig är granen julens midsommarstång. Ingen gran - ingen jul!
Vit eller grön har ingen betydelse. Bara det är en gran. Men för er som inte sett Novas gran som i år är blå så kommer här en sneak pre-view.
Syns inte så mkt va? Det är ett litet skämt från hennes storasyster som tyckte att granen skulle kläs medan Nova var i skolan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar