16 augusti 2009

En bok är en bok är en bok.....


Okej. Jag erkänner. Det där om att hålla sig från Forks gick inte särskilt bra. Igår kväll läste jag ut "Breaking dawn", Den sista av Stephenie Meyers' böcker om Edward och Bella. Känslan kan närmast beskrivas som lätt depression. Inte för att jag aldrig mer kommer att läsa en bra bok igen men en del är helt enkelt skillnad på bok och bok. Som exempel kan jag nämna att jag läst "The death of a salesman" av Arthur Miller. (Skolbok så jag var tvungen närmast väntar "The Remains of the Day").

 Ett drama som är omtalat och hyllat. Ni vet - fin litteratur. Visst det fanns ett värde i den men jämfört med en böcker i klassen Lotr, Narnia, Potter och Twilight blir en sån bok blek närmast overklig. Jo nog inser jag att det här säger mer om mig än Arthur Millers pjäs. Jag kommer helt enkelt aldrig bli vuxen. Mina ögon kommer alltid vilja tindra, mitt hjärta slutar aldrig att hoppas att alla sagor jag har läst är verkliga någonstans. Någon är en hjälte, omöjlig kärlek är underbar och det goda segrar över det onda.

Mer sånt i verkligheten tack. Men jag vet i alla fall att det finns många fler som jag. Som gråter när huvudpersonerna gråter, som slutar andas när det blir spännande. Annars skulle nätet inte svämma över av bloggar, hemsidor och twittrar som handlar om våra favoritfilmer och böcker.
Nu väntar en grå höst utan någon ljusglimt. Men ska väl erkänna att när jag hade läst ut "The Deathly Hallows" kände jag likadant, samma med isfolket och Narnia. För att inte tala om Lotr. Alla dessa har jag läst med stora mellanrum under mina år. Så jag borde kunna tänka att mer magi väntar runt hörnet. Hoppas det för jag behöver lite sparkling shimmer : )

1 kommentar: