24 augusti 2009

English

Ja idag har jag skrivit in mig som student på högskolan Dalarna. Ska läsa engelska i tre år och med anledning av detta ska jag ära mitt "nya" språk genom att försöka skriva lite på engelska också här. En liten sammanfattning av varje inlägg. Men vi får se hur det går med det skrytsamma påståendet. Skolan var trist nog om detta. Nu till dagens ämne. Vampyrer, särskilt såna på film. Jag har en särskild svaghet för vampyrfilmer. Det grundlades nog när jag som åttaåring blev vettskrämd efter att ha sett en Draculafilm. Mitt nästa minne är Roman Polanskis "Vampyrernas natt" som var väldigt intressant men udda. Så kom genombrottet 1987 med min älskade "The Lost Boys". Jag tror jag hyrde den varje helg två månader på raken. Vet inte vad det är som gör att jag är så fascinerad av den här genren. Det sexuella spänningarna som aldrig riktigt uttalas som i all andra filmer. Eller om det är den mörka makten man själv skulle vilja ha. Svårt att säga och varför analysera. Faktum är att jag har sett min beskärda del och vill såklart ge er min tio i topp lista.
This is where I basically declare my love for the vampire genre and give you all my top ten movies ever in this field.

1 The Lost Boys (1987)
2 Nightwatch (2004) Ryssarna kan de med. Säger bara Anton Gorodetsky.
3 Daywatch (2006) Nu väntar vi såklart på Twilight Watch.
4 Underworld(2003) Kate is king
5 Frostbiten (2006) Kul att vi vågat göra något i Svedala åxå.
6 Van Helsing (2204) Jo vissa saker är B men Kate är ju så rolig här.
7 Dracula(1992) Både Gary Oldman och Keanu i samma film kan det bli mer värst.
8 Blade(1998) Något bättre än Blacula!?!
9 From dusk to dawn(1996) Ingen vanlig rulle, men Quentin är helt sjuk i denna.
10 An intervju with an vampire(1994) Hellre boken än filmen, men filmen har ett visst värde

Varför är inte Twilight med på den här listan kan man undra? Jo därför att jag har den i kärleksfilmkategorin. Men jag älskar den ändå fast den inte fick vara med här. Och fast den är skräpkultur. Och stereotypisk.

3 kommentarer:

  1. Intressant? Jag visste inte att du kunde resa i tiden. Säg, hur är det egentligen här på jorden om 200 år?

    :-)

    SvaraRadera
  2. Mmm låter som en toppen ide, du får informera johan om hans plikt som sambo/fästman/blivande make också, tror han inte riktigt förstått..hihi..nejdå han skall faktiskt i talandets stund natta lillgossen och sen fixa till bakpotatis med "skagenröra" och sen skall vi mysa i soffan och bara ta det lugnt.. Han e go han =)
    Lycka till med studierna också, hoppas du inte blir helt uttråkad..är rädd att jag skulle bli det om jag gick tillbaka till skolbänken nu..ja om det inte var någon slags "skapande" inriktning då.. =)
    Ha det gott, nu skall jag ner och knappra ett par piller igen och hoppas att en del utav värken lägger sig!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  3. true blood säsong 1 börjar ikväll på svt1 kl.22.00, kan det vara ngt att se? (en vampyrfilm)

    SvaraRadera