16 februari 2011

Day 1 Best book of last year, hmmm thinking ...

Ja ibland är det rakt omöjligt att välja vad man gillade mest när det finns så många bra alternativ. Men jag måste nog ändå välja en Haruki Murakami.
The Wind-up Bird eller Fågeln som vrider upp världen som den heter på svenska.
Jag läste en hel del Murakami förra året men denna läste jag först och den satte väl ribban så att säga. Innan hade jag (ja jag vet - det är fel) fördomar om japanska böcker, att de skulle vara så poetiska (tänk Haiku) och kanske vara fyllda med geishor. Helt klart avlivades många välnärda fördomar. Här möttes jag av en karaktär väl förankrad i nutiden, fantastiska historielektioner och surrealism som fick mig att längta efter mer.

(Om ni undrar vilka böcker som var runners-up så övervägde jag American Gods av Neil Gaiman och Her Fearful Symmetry av Audrey Niffenegger)

1 kommentar:

  1. SV: Tack! Man får ju lite ångest ibland och är rädd att man inte gör nog..men försöker intala mig själv att det är helt ok att vara mänsklig och icke perfekt.. =) skratt..

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera