27 februari 2011

Day 12 – A book you used to love but don't anymore.

På ett sätt tar det emot att skriva det här men jag måste inse faktum. C.S Lewis serie om Narnia, Aslan och modiga barn har nått sin gräns hos mig. Under många år har dessa böcker varit mycket speciella för mig men jag har med tiden utvecklat en irritation för deras förtäckta kristendoms propaganda. Visst är det väl fortfarande mysiga böcker men de har förlorat den där skimrande kvalitén för mig.

Jag tycker att de nya filmerna har sänkt deras värde ännu mer. Jag stör mig allra mest på att Susan inte fick komma tillbaka till Narnia, vad tusan hade hon gjort förutom att bli vuxen. Nej, jag tycker att det är sunt att ifrågasätta sina egna dogmer istället för att blint hålla fast vid åsikter man vuxit ifrån. Hur god ska man vara för att räknas till Aslans vinnarlag?
Desperately seeking Susan!!!!!!

3 kommentarer:

  1. Lustigt att du uttrycker dig så, jag läste precis något om den filmen med madonna :P

    SvaraRadera
  2. HAHAHAHA, nu skrattar jag inte åt att du inte gillar Narnia längre utan åt sista repliken.
    JAg förstår din känsla till Narnia. Jag har den också och har haft den ganska länge. När man är liten /mindre så ser man inte de där täckta, smygsakerna som letat sig in. Men sen ...

    SvaraRadera
  3. @ Malin synkronicitet baby ; P
    @ Lalo, ja sent ska syndaren vakna. Ja jag kanske övertolkar men det är iaf så det känns.

    SvaraRadera