18 februari 2011

Day 3 Favourite -series

Jag önskar här att jag kunde skriva något pretto som Utvandrarna eller Fogelströms Stockholms böcker. Men alla som känner mig skulle veta att det är en fet lögn. Vid sidan av Liftarens guide till galaxen, The Dark is Rising (Susan Cooper), och Sagan om ringen tänker jag här svara Sagan om Isfolket. En 47 delar lång släktsaga med harlekin stuk uppblandat med övernaturliga inslag och charmiga karaktärer. Som motsträvig 15-åring blev jag övertalad av min kompis ( idag heter hon Mia Eklund) att läsa dem. "Jag läser inte kärleksromaner", förklarade jag."Men jag lämnar tre av dem här i alla fall", säger hon.

Och på den vägen är det. Båda mina döttrar har namn från karaktärer ur Margit Sandemos Isfolks krönika. En del har höjt på ögonbrynen över detta men som Ace of Base sjunger: "We live in a free world....".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar