06 februari 2011

Whoopie, vilken dag

Vad ska man hitta på, få se nu smet ja det blir bra.




 Kanske grädda lite...



Vad sägs om lite glänsande tjock choklad creme till ?



Skulle det inte vara en bra idé att låta kaka och creme mötas ? Jo, det tycker jag också ; D



Et voila, så här blir det. Whoopie...




 Precis. Nu har vi en mjuk, saftig och alldeles chokladrik whoopie. Det som känns annorlunda är just det att den är mjuk, som en slags sockerkaks-kaka med god smet emellan - fast godare !
Jag tog ett recept från senaste numret av tidningen Hembakat (s.45). Jag gillar den tidningen skarpt, under december provbakade jag lite annt från julnumret och fick väl mersmak.
 Men jag utgick från ett recept som hade mynta i sig (vilket jag skippade), samt dekor av vit choklad (som jag avskyr.)
100 g smör
1 1/4 dl strösocker
1 ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2dl kakao
1 tsk salt (jag hade i en halv)
1 1/2 dl mjölk
Fyllning
200 g mörk choklad
1 dl grädde
50 g smör

How-to-do
1 Ugnen på 175 grader. Vispa smör & socker mjukt, släng i ägget (inte allt för våldsamt)
2 Rör ner mjöl, bakpulver, kakao, salt och till sist mjölk samt tänk glada tankar.
3 Ta tre plåtar och på varje klickar du ut en matsked smet, 10 på varje plåt. Jag varnar er de flyter ut så lägg inte för tätt nu ! Ha sötnosarna där i ca 10 min.
4 När du gör chokladsmeten så lägger du bara alla ingredienser i en skål och smälter ner allt i ett vattenbad. Låt cremen svalna och bli tjockare innan du har ut smet på hälften av kakorna. För den  andra hälften ska du såklart lägga på den första så att det blir som en hamburgare, men något godare
Jag trodde att det skulle gå fort att få cremen sval och tjock men efter en 45 min var den ändå inte helt rinnfri. Ni får ha tålamod bara och kom ihåg att kakorna måste ha svalnat före ni "applicerar" cremen.

I övrigt så hade jag en riktigt bra dag igår. Lite flyttning, promenad i stjärnkall kväll med Sol, skype med svarta Malin och så melodifestivalen och Inception  (jo, jag gillade den). Öh, ja också bakade jag whoopiesar : D

4 kommentarer:

  1. LÖVLY!
    Jag gillar också tidningen. VAr tvungen att köpa den och ligger om kvällarna och bara säger samma sak: "Och DEN, ska jag testa....och den HÄR som ser så god ut..."
    Sambon suckar och drömmer om kakor varje natt...inge dåliga drömmar.

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt gott ut!! =D

    SvaraRadera
  3. Mmm ser smarrigt ut! Kanske skall passa på att testbaka innan torsdag.. =)

    Hoppas ni haft en toppenhelg!
    Kraaaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  4. All the girls in the house, ni kommer att tacka er själva om ni testar dessa. Sen om Beach 2011 gör det är en annan femma ; P

    SvaraRadera