22 februari 2011

Day 7 - An underrated book

En särskild bok är inte enkel att peka ut så men jag tycker att P.G Wodehouse böcker om Jeeves och Wooster inte har den uppskattning de förtjänar. Så jag föreslår Aunt's Aren't Gentlemen som ett typexempel. Vissa har kanske sett tv-serien där Hugh Laurie spela Bertie Wooster och Stephen Fry hans trogne Jeeves.
Antagligen så är de väl för "gammeldags" för dagens bokpublik men jag älskar dem. Woodehouse får verkligen fram den där lite torra engelska humorn och känslan av England för ett gäng decennier sen.




P.G Wodehouse, bild från Wikipedia. Han blev hela 93 år och dog på alla hjärtans dag 1975. Jag tycker att han är ganska stilig på det där trevliga sättet män och kvinnor var i början av nittonhundra-talet. Nåja, vad är en bal på slottet.

3 kommentarer:

  1. Jag kan vara den enda i världen som inte läst Murakami. Vilken av hans böcker ska jag satsa på?

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Jag älskar Wooster and Jeeves. Roligt och underfundigt och minst lika bra som Amis' Lucky Jim.

    SvaraRadera
  3. @ Fridolin, om du visste vad jag blir glad för att det finns medsyndare till Bertie & co : D

    SvaraRadera