20 februari 2011

Day 5 - A book that makes me happy

Happy i sig själv är ibland ett svårtolkat ord men jag fokuserar på betydelsen av att känna sig glad nu, lycklig är lite stort ord : D
En av mina favoriter för att pigga upp mig själv är Douglas Adams Liftarens guide till galaxen (jag vet, det var väl ett jävla tjatande). Jag har bara läst den på svenska än så länge så i någon framtid ska jag väl skaffa den på originalspråk också.

Jag älskar den för alla absurda händelser, förklaringar och naturligtvis karaktärerna. Mina personliga favoriter är Marwin och Zaphod, även om Arthur är sympatisk på sitt rigida förvirrade sätt. Boken har filmatiserats, dels som märklig BBC-serie och den relativt kända filmen från 2005 med Martin Freeman som Arthur Dent. Vet ni inte vem Freeman är ? Vänta tills 2012 då får ni se honom som Bilbo Baggins, men redan nu har han visat sig som John Watson i mini-serien Sherlock, polis i Hot Fuzz och lite annat.

3 kommentarer:

  1. SV: Ja jag vill gärna räknas som en återbrukare i alla fall.. =)

    Hoppas allt är bra med er. Imorgon skall jag ner en heldag på sjukhuset inför op..nervös så det förslår.. =S

    Kraaaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. jag har aldrig läst den. Jag tycker att den verkar så himla trååkig. Men nu blev jag lite sugen trots allt... får se vad sommaren har i sin boklåda!

    SvaraRadera
  3. Va knäppt- jag hade inte sett ditt inlägg men ändå inleder vi med nästan samma mening.

    Jag har aldrig tagit mig igenom hela boken men det där avsnittet där han blir torterad med Vogonpoesi är ju obeskrivligt roligt. :)

    SvaraRadera