19 februari 2011

Day 4 favourite book in a favourite serie

Insåg med horror att jag glömde (helt oförlåtligt) Harry Potter serien häromdagen. Så här är det, jag har läst otaliga böcker. Många klassiker, deckare, rysare och kiosklitteratur. Men det jag främst vurmar för är och kommer alltid vara fantasy. Inte fint nog ? Kanske inte men det duger åt mig. Jag gillar även science fiction, minns fortfarande Jules Vernes underbara böcker eller Le Guins övärld med förtjusning, med visst obehag Bradbury.

Men sagor är det viktigaste för mig och här under faller J.K Rowlings serie om en viss ung trollkarlars liv och vedermödor. Den bok som är min favorit är två ! Den första och den sista, Harry Potter and the Philosophers Stone samt Harry Potter and the Deathly Hallows. Varför båda två är med beror på att de är lika viktiga.

 Den första är mysig och trevlig på det viset barn och ungdoms fantasy gärna är med målande beskrivningar av Hogwarts, juletider och karaktärerna....men den sista visar på utvecklingen av de viktigaste karaktärerna och det mysiga är utbytt mot en slags hård realism i den världen de agerar i. Den är klimax av Harrys långa väntan på rättvisa och kanske hämnd mot mannen som berövade honom en lycklig barndom. Hur som helst för mig finns det två sorters människor, vi som älskar Harry Potter sen är det de där andra ; P

2 kommentarer:

  1. tack för Din fina kommentar hos mig :)

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag tillhör de där andra än så länge. Jag är typ den enda engelskläraren i Sverige som inte har läst Harry Potter. Däremot är jag väldigt förtjust i filmerna. Men det är egentligen deras fel att jag inte läst HP. Har svårt för att läsa en bok som jag vet slutet på, även om jag vet att bok och film oftast skiljer sig mycket åt. Får väl ta tag i det där någon gång...

    SvaraRadera