23 mars 2011

Back in black

Efter smärre datorskärms bekymmer är jag tillbaka på banan igen.
Först vill jag avsluta min kära boklista!
Day 27 – The most surprising plot twist or ending. Varning spoileralert !!!!!!!!!
Ja herregud det måste ha varit i The Half-blood Prince när Dumbledore helt och hållet går och DÖR. Det var en smärre chock. Visst jag borde väl ha lärt mig att enligt mallen så brukar ju "den vise" som vägleder huvudpersonen ofta dö. (Tänk Obi-Wa nu) Men ändå! Dumbledore. Jag menar jag hade knappt hunnit hämta mig från när Sirius dog i The Order of the Phoenix, sen går Rowlings och har ihjäl Dumbledore.
Day 28 – Favourite titel.
The Hitch-hiker's Guide to the Galaxy - Jag tycker att det är en oväntad titel och ger mig en känsla av att kunna leverera alla råd man möjligtvis kan behöva i Vintergatan.
Day 29 – A book everyone hated but you liked.
Vet inte riktigt om det finns nån så. Men jag kan säga att det är ju stor oenighet angående Twilight, huruvida man är riktigt klok som tycker om de böckerna. Senast i måndags så fick jag höra en lång totalsågning inte bara av böckerna utan även av läsarna. Inte för att personen hade läst böckerna tror jag men ändå.
Day 30 – Your favourite book of all time.
Nehej, den gubben går inte. Jag skulle lika lite kunna välja en bok av alla som att jag skulle kunna välja chokladsmak, film eller blommor. För jag läser böcker ur så många olika synvinklar för att fylla så många olika behov. När jag behöver byta miljö vill jag långt härifrån, både i tid och rymd - då är Sagan om Ringen en värld jag trivs bäst i. Bland skogar fyllda med alver, pubar med hober i eller lägereldar.
Men när jag vill le oavbrutet läser jag Douglas Adams, eller Terry Pratchett. Eller om jag kunde få en chans till att vara ung och ha alla valmöjligheter framför mig så reser jag till Forks. Att få följa Sherlocks logik och Watsons iakttagelser är något jag tar till om jag vill känna mig lugn och trygg- detsamma gäller Jane Marple. (Det kanske verkar udda, men mord i ett trevligt sammanhang rent litterärt är mysigt.)
Jag kan inte välja.
Hur som helst har det varit kul att ha en lista att följa men samtidigt så ska det bli kul att fokusera på lite annat. Våren som smyger sig in, plantor som gror, planer som smids och livets alla små överraskningar. I dag har varit en bra dag, det är inte så ofta jag faktiskt kan känna så särskilt länge - men idag har det hittills varit alldeles okej : D

4 kommentarer:

  1. Vi fick nån 24-tim bacill som det verkade..har dock tagit om på Linus inatt..det kommer och går..suck..
    Peppar peppar..verkar som om jag klarar mig från magsjuka numera..nåt positivt..synd att jag är så klen annars bara.. =/

    Hoppas ni är pigga o krya i alla fall.. <3
    Kraaaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Jag blev super duper sur när hon tog dö på både black och Dumbledor! fast mest skitarg när totalt lurat mej om att snape kanske var lite godhjärtad ändå, så bha : BAM! så visade de sej att han minsann visst var en sån där ful jävla fisk som man trodde från början. dumma dumma snape!!
    nu när jag läser om böckerna blir jag ännu mer irriterad på att han e så dum i huvet! ! så de så!

    SvaraRadera
  3. SV: Komiskt nog så släkte fler grannar ner förra året, då knäppte kommunen till och med ner viss gatubelysning..men i år hände inget..jo vi har varit med dom sista 3 åren vi med..mmm önskar vi hade en öppen spis att elda i också.. =)

    Kraaaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  4. @ Sanna, ja det var underligt att folk slutar släcka istället för tvärtom. Är ni helt friska nu från magvirus?
    @ Julle, Snape är en märklig karaktär men faktiskt en av mina favoriter, särskilt sista boken gör honom till speciell tycker jag. Nu får vi se sista filmen som jag hoppas avslöjar Snapes motiv varför han gjorde som han gjorde för biopubliken. Avskyr när filmskapare plockar bort viktiga delar ur böcker buhu!

    SvaraRadera