07 mars 2011

Day 19 – Favourite book turned into a movie.

Ja på vilket sätt skulle jag kunna överraska någon : D Det är ju så klart först och främst LOTR. Problemet är väl att många av mina favoriter blivit filmade men fallit platt eller varit halvdana. Oftast måste filmskaparna göra om böckerna så att de fungerar rent filmiskt, vilket inte alltid funkar.

Glömmer aldrig den enorma besvikelse jag kände efter att ha sett Grottbjörnens folk filmatiserad med Daryl Hannah som Ayla. OMG. Lågvattenmärke - ja något! Även Stephen King brukar bli ganska usel på film, undantaget Shawshank Redemption och Stand By Me. Harry Potter är av väldigt varierande kvalitè, men skådespelarna har verkligen vuxit in i rollerna.

Vad Twilight gäller så såg jag första filmen innan jag hade läst en enda bok, så jag kände ingen besvikelse där. Men efter att nu läst alla böcker ganska många gånger * visslar oskyldigt* så kan jag klart se att det finns ingen möjlighet att göra historien rättvisa rent filmiskt. Nåja jag ska se varenda del ändå ; )

1 kommentar:

  1. Att se grottbjörnens folk var som att.....ja...ja vet inte hur man sja beskriva det...det värsta jag någonsin varit med om inom filmens värld!

    SvaraRadera