03 mars 2011

Day 16 – Favourite female character.

Min absoluta favorit är möjligtvis en kvinna som båda är smart och definitivt inte stereotyp (enligt mig). När hon modellerades upp använde författarinnan sin egen mormor som förebild och Agatha sa:

"She expected the worst of everyone and everything and was, with almost frightening accuracy, usually proved right."
Jepp, vi pratar om Agatha Christies Jane Marple. Sen tidiga tonåren har jag slukat Christie och även sett de mesta filmatiseringarna. Varje gång de tar en ny Marple muttrar jag lite, men för det mesta vänjer man sig. Jag gillar henne för att hon tillhör en grupp människor som få uppskattar - tanten! Som kvinna förlorar man i många kulturer sitt värde så fort ens ungdom och ev. skönhet överger en, men Jane Marple är en självständig, listig och finurlig kvinna. 

Andra kvinnliga karaktärer jag uppskattar är Alicarna - Cullen och vår vilsna flicka i Underlandet. Sen har jag vissa favoriter ur Isfolket-serien. Villemo och Sol, vilket inte kanske är nån större överraskning då de brukar var de flesta fansens favvosar.
Sen har jag alltid älskat hur allas vår Astrid lyckats visa att flickor inte bara niger och fogar sig. Madicken, Pippi, Lotta, Ronja och Kajsa är alla kavata och det tackar jag för : )


2 kommentarer:

  1. Miss Marple ja, nog har jag tyckt att hon varit riktigt trökig och har aldrig förstått varför du gillat henne så mycket, numera kan ja iaf slötitta på henne. OM du har vägarna förbi i morgon finns lite hemlagad sushi sparat åt dig, så du vet.

    SvaraRadera
  2. Kära anonym, om det finns lite av Pelikans rulle tackar jag gärna för det, inte för att såra dina känslor men det var nog den fulaste sushi-rulle jag sett ha,ha !

    SvaraRadera