04 mars 2011

Day 17 – Favourite quote from your favourite book.

Det här presenterar mig ett dilemma. Saken är den att det finns många meningar i många böcker som jag skulle kunna välja men jag tänker ta ett citat som talade direkt till min själ. Det är inte från nån av mina absoluta favoriter, men ändå en verkligt bra och tänkvärd bok. Nämligen:





Orwells otroligt dystopiska bild av en framtid han antagligen själv fruktade men som inte riktigt inträffade. Trots att hans mörka skildring inte blev som boken beskriver finns det ändå vissa element av sanning i den (enligt mig). Citatet beskriver en mans fundering om han är den sista reflekterande människan som verkligen ser vad som pågår och han säger :
"Being a minority, even a minority of one, did not make you mad"

Poängen är att de flesta människor känt så nångång, i något sammanhang har man själv undrat om man är den enda som ser vad som är "rätt" eller "fel". Det kan vara på jobbet när nån snackar skit om en avskydd kollega och man undrar om det verkligen är rätt att man gaddar ihop sig bakom någons rygg trots att personen inte är trevlig. Eller så kan det vara om man råkar hamna bredvid släktens samlade homofober under årets stora släktfest och man bara känner att man vill ta ett genprov och hoppas på att man var adopterad. Eller så är man den fula ankungen men inser att man inte är ful, bara inte accepterad ! Man är inte automatiskt galen för att man är den enda som har en åsikt även om den avviker från normen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar