01 mars 2011

Day 14 – Favourite book of your favourite writer.

Känns nästan lite over-kill att nämna det här igen. I fall nån nu skulle ha missat det så blir det här en Tolkien bok och torts att LOTR är svinbra så föredrar jag fortfarande Bilbo. När jag gick i fjärde klass så hade vi en lärare som läste denna högt för oss och sen dess har jag varit fast. Direkt efter att boken var klar lånade jag hem Sagan om ringen, varvid min styvfar påpekade att vi faktiskt redan hade alla böckerna hemma. Utom historien om Bilbo som egentligen inte är en riktig prequel men har i fansen sinne utvecklats så eftersom att den utspelar sig före.
Den ska nu i alla fall filmatiseras av Peter Jackson (som det ser ut just nu) och vår nye Bilbo blir den här killen.



Martin Freeman, han har medverkat senast i Sherlock Holmes - serien, som nyligen visades i svt 1, men även i Liftarens Guide till Galaxen och Hot Fuzz (där även Simon Pegg medverkade).
Jag tror faktiskt Jackson har gjort ett ypperligt val. Föregångaren, den äldre Bilbo spelades av Ian Holm,



i Jacksons sista besök i Middle Earth.
Holm var bra men jag har lite svårt för honom sen jag såg i From Hell där han spelar den mindre sympatiske Jack the Ripper. Det finns ett rykte som säger att han ska spela med som den gamle Bilbo i sekvenser i den nya produktionen och den som ler får se !

2 kommentarer:

  1. JAg håller med!!!!!!
    SKa bli så satans spännande att få se Bilbo filmad sen. Tror även han blir en bra Bilbo...den lilla skådisen vars mimik jag älskar

    SvaraRadera
  2. Ja visst har han en väldigt charmerande mimik.
    Hoppas bara ingen viktig skådis hinner kola innan de blir klara!

    SvaraRadera