08 mars 2011

Random stuff

Vissa flickor har kapat sitt långa hår, så nu har hon plötsligt blivit ännu större...






nåt annat som blir större är mitt midjemått. Tänkte sluta baka ett tag, särskilt som att jag och Decibel slutit en "no sweets" pakt fram till påskafton. Belöningen - ett stoooort påskägg och ett besök på äventyrsbad.
Men så länge nu har jag undrat över hur man gör velvet cake. Bakerella brukar ju ofta använda det ibland men då som färdig mix. Sen var det så att tidningen Hemtrevligts "Hembakat" hade receptet så...










Det hela var åxå en förevändning för att inviga min rosa bakskål (heter det så).
Kakan blev godare dagen efter när den saftat till sig lite. Frostingen var dock tok-söt. Ingen höjdare. (400 g philadelphiaost och 10 !!! dl florsocker)
Nästa gång ska jag ha i ännu mer röd karamellfärg och ha nån annan glasyr. Bilden gör dock inte den befintliga rödfärgen rättvisa, som var ganska mysig.

Men nu när vårsolen börjar smälta bort lite snö börjar vår rastlösheten äta mitt tålamod. Jag känner grymt understimulerad skolan och familj till trots. Måste nog göra nåt glamoröst eller over the top snart.....

4 kommentarer:

  1. Va bra! Jag har också länge varit sugen på att undersöka det som kallas velvet cake. Men nu har du testat så slipper jag :P KRAM

    SvaraRadera
  2. Vad fin S blev, hälsa henne kram från mig

    SvaraRadera
  3. SNYGGT! Går i klippa-håret tankar. Sådär fint vill jag att det ska bli!

    Har också läst en del om velvet cae och funderat på om man typ kan göra någon slags rödbetsfärgad variant. 10 dl florsocker lät nästan lite äckligt, tom för en gottegris som mig.

    SvaraRadera
  4. @ Malin, så bra men kunde du verkligen känna smaken ända till Värmland ; P
    @ Fridolin, stay off the florsocker. Det var verkligen inte gott. Men själva kakan var ok. Har faktiskt bakat med rödbetor förut. Typ som en morotskaka men med rödbetor. Helt Ok.

    SvaraRadera